Narrowcasting houdt in dat je via een scherm, door jou bepaalde content laat zien. Dit kan zowel voor interne als externe communicatie gebruikt worden. Omdat veel mensen zo een scherm zien en lezen, is het belangrijk dat de content die je erop plaatst innovatief is. Hoe je ervoor zorgt dat die content innovatief is, vertellen we je in dit artikel. Dan kan jij aan de slag met relevante narrowcasting.
De plaatsing van je scherm
Ten eerste is het belangrijk om je scherm strategisch te plaatsen, zodat zo veel mogelijk mensen uit je doelgroep het scherm te zien krijgen. Denk maar eens aan een scherm waarop kinderen spelletjes kunnen spelen in de supermarkt. Die hangt op ooghoogte voor kinderen en niet voor volwassenen. Nu is het natuurlijk niet de bedoeling dat je voor marketing-doeleinden kinderen benadert, maar om informatie te verstrekken mag dat wel. Een aantal verstandige plaatsen om je scherm voor narrowcasting te hangen zijn:
- In de toiletruimte (niet in het toilethokje zelf)
- Naast of zelfs op het koffiezetapparaat
- In een wachtkamer
- In de kantine
Dit zijn allemaal plaatsen waar mensen de tijd hebben om even stil te staan of zitten. Dat zorgt ervoor dat je ze juist vermaakt met de content die je op je scherm toont middels narrowcasting. Zo bereik je zo veel mogelijk mensen.
Content voor narrowcasting
Er zijn een paar attributen die je narrowcasting sowieso moet bevatten:
- Huisstijl
- Logo
- Relevante content voor de doelgroep
De eerste twee punten zijn er omdat je wil dat welke slide er ook getoond wordt, je bedrijf herkenbaar is door middel van een logo of het kleurgebruik. De relevante content is belangrijk. Vraag je af wat je doelgroep wil horen en niet wat jij wil zenden. Uiteraard is er een balans tussen beide, maar veelal zijn bedrijven slechts aan het zenden zonder dat zij nadenken over wat hun doelgroep interessant of leuk vindt.
Innovatieve content
Wanneer ben je nu innovatief? Dat hangt samen met authentiek zijn, dus oprechtheid in je content, gecombineerd met creativiteit. Denk eens aan digitale menuborden. Je kan slechts in geschreven tekst laten zien wat er op het menu staat, maar je kan er ook voor kiezen om er mooie afbeeldingen bij te gebruiken. Een stapje verder is om een video op je scherm te tonen waarin je de oorsprong van je producten laat zien. Innovatief word je wanneer je de doelgroep bij je scherm betrekt door bijvoorbeeld een winactie te laten zien, of een winnaar van een winactie. Ook kan je bijvoorbeeld hashtags op je scherm tonen, die je doelgroep kan gebruiken. Een laatste tip is om in te spelen op actualiteiten, daarmee spreek je veel mensen aan.
Welk scherm voor narrowcasting
Het is dus belangrijk om authentiek en creatief te zijn, waardoor je mooie en relevante content laat zien. Wat echter ook n iet geheel onbelangrijk is, is hoe die content getoond wordt. Een Philips digital signage bord, is bijvoorbeeld van hoge kwaliteit en zorgt ervoor dat jouw goed doordachte content er mooi uit komt te zien. Dan heb je al dat denkwerk niet voor niets gedaan.